سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انتظار 14
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  مجتبی احمدنژاد[27]
 

دوست دارم خوب‏ترین باشم

    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 20
کل بازدید : 348298
کل یادداشتها ها : 64

   موسیقی

نوشته شده در تاریخ 87/1/28 ساعت 8:24 ص توسط مجتبی احمدنژاد


                              

 برای کنترل شهوت خود راهکارهای عملی زیر را مورد توجه قرار دهید:

 1- هفته‏ای یکی دو روز روزه مستحبی بگیرید.

 2- هر روز به منظور تخلیه انرژی جسمانی خود به مقدار زیاد ورزش کنید.

 3- اوقات فراغت خود را با انجام کارهای هنری، فنی، و... پرکنید.

 4- در خوردن مواد غذایی انرژی‏زا و محرک مثل، خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و... به حداقل لازم اکتفا کنید.

 5- از تماشای رفتارها و برجستگی‏های بدن دیگران و صحنه‏های تحریک کننده جدا خود داری کنید امام صادق(ع) فرمود: «نگاه تیری از تیرهای شیطان است و چه بسا نگاهی اندوه‏های زیادی در پی داشته باشد».

 6- برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏ای منظم و تدوین کنید و هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نکنید زیرا برای آن اوقات شیطان برنامه‏ریزی می‏کند.

 7- با شرکت در مجالس مذهبی، دعا، خواندن نمازهای نافله و نافله شب پیوسته در صدد تقویت نیروی ایمان خود باشید.

طبیعی است برای نجات از این وضعیت لازم است با عزمی راسخ و اراده‏ای محکم به راه‏کارهای فوق پای بند باشید که در پرتو عمل به آن نکات و بدون هیچ گونه تنبلی، سستی، اهمال‏کاری موفقیت خود را تضمین خواهید کرد و گرنه دردی دوا نخواهد شد.

 در هر صورت تا قبل از ازدواج شایسته است این غریزه را به طور موقت کنترل نموده و عفت و پاکی و پاکدامنی خود را همچون گذشته حفظ و حراست نمائید.

 کنترل این غریزه به دو صورت ممکن است تحقق پذیرد:

 1- کنترل منفی: غالبا وقتی سخن از کنترل غریزه جنسی به میان می‏آید، توجه اشخاص به سمت و سوی نوع منفی آن جلب می‏شود و آن این است که کسی با وجود تحریکات مختلف و مواجهه با عوامل انگیزش این غریزه، بخواهد با میل تحریک شده‏اش مبارزه و مقابله کند و به سوی ارتکاب جرم نرود، چنین کاری گرچه قطعا بهتر از آلایش دامن و عمل به جرم است، ولی پیامدهای سوء و مخرب آن بر کسی پوشیده نیست. این کار هم به غایت دشوار است و هم زیانبار و بدین جهت هرگاه شخصی به کنترل غریزه سفارش می‏شود با چنین برداشتی از آن و تصور دشواری و زیانباری آن، از پذیرفتن چنین توصیه‏هایی سرباز می‏زند.

 2- کنترل مثبت: غریزه جنسی اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‏ترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنه‏ها و کارهایی است که به تحریک این غریزه می‏انجامد.

 این نوع از کنترل، که در حقیقت جنبه‏ی پیشگیری دارد هم راحت است و هم بی‏زیان و بلکه مفید و راحت است، زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیه‏ای است با سرعت معمولی و قانونی که در مواجهه با خطر، مهار آن زحمت چندانی ندارد بی‏زیان است، زیرا با این حال کنترل غریزه فشاری بر جسم و روان تحمیل نمی‏کند تا به آن صدمه‏ای وارد شود و مفید است چون موجب می‏شود مغز و اعصاب و قوای بدن در حالت عادی به سر برند و تعادل روانی شخص محفوظ بماند وانرژی و سرمایه‏های جسمی و روحی او بیهوده مصرف نشوند. برخلاف ماشینی که با سرعتی بسیار فراتر از حد شناخته شده و بایسته خود سیر می‏کند که چه بسا به کلی اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبت‏هایی به بار آورد و کنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب برای وسیله و صاحب آن به همراه دارد.

 خداوند در قرآن کریم می‏فرماید: «باید کسانی که قدرت و وضعیت مساعد برای ازدواج ندارند عفت پیشه کنند».(1)

با تأمل معلوم می‏شود که عفت در این آیه کریمه معنایی عام دارد و عفت در همه اعضا و اندام را شامل است و اکنون طرق کنترل مثبت را به اختصار برمی‏شمریم:

1- پرهیز از فکر و ترسیم صحنه‏های محرک در ذهن و خیال: عیسی به اصحاب خود گفت:... موسی به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور می‏دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به این که زنا کنید زیرا کسی که خیال زنا کند مانند کسی است که در خانه‏ای نقش و نگار شده دود و آتش به پا کند. چنین کاری گرچه خانه را نمی‏سوزاند ولی زینت و صفای آن را مکدر کرده و فاسد می‏کند».(2)

 2- دوری از نگاه‏های مسموم و مناظر تحریک‏آمیز. قرآن کریم دستور به اغماض و نگهداری چشم از نگاه حرام و هوس‏آلود داده است.  «به مؤمنان بگو دیدشان - را از نامحرمان - فرونشانند و نهانگاه‏های خود را - از وقوع در حرام - نگه دارند».(3)

 جالب این است که در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرک و عفت چشم می‏دهد و آن گاه به حفاظت از عورت فرمان داده است.

 رسول اکرم(ص) می‏فرمایند: «نگاه هوس‏آلود - تیری است مسموم از تیرهای شیطان - هر کس آن را به جهت خوف الهی ترک کند، خداوند ایمانی به او می‏بخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس می‏کند».(4)

 3- گوش ندادن به آوازها و موسیقی‏های تحریک‏کننده و مبتذل: در حدیثی از حضرت صادق(ع) آمده است:

 «مردی از آن حضرت درباره شنیدن آواز محرک پرسید. حضرت از آن نهی کرده و این آیه را خواندند: «به یقین گوش و چشم و دل هر یک مورد سؤال خواهند بود»(5) و فرمود: گوش از آنچه شنیده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه دیده است مسؤول بوده و بازخواست خواهند شد».(6)

 4- اجتناب شدید از نشست‏های غفلت‏زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک‏آمیز.

 از حضرت امام باقر(ع) این‏گونه روایت شده است: «هر کس به سخن گوینده‏ای گوش فرا دهد او را بندگی کرده است، پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری کند قطعا بندگی شیطان کرده است» (7).

 5- اعتدال در خوردن: بی‏تردید پرخوری و بی‏نظمی در خوردن در ذخیره‏سازی و انباشتن موادی که نیازمند تفریغ باشد مؤثر است، ولی در صورت اعتدال و کم‏خوری سهم ناچیزی از آن صرف تهیه آن مواد می‏شود.

 در حدیثی که قبلاً از پیامبر گرامی(ص) نقل کردیم، آن حضرت پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب می‏کنند می‏فرمایند: «هر کس قدرت بر ازدواج ندارد و روزه بگیرد یقینا روزه نیروی غریزه او را تضعیف می‏کند».(8)

 6- اشتغال، ورزش و سرگرمی‏های مفید: زیرا با وجود فراغت، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف می‏رسد و هم‏فکر و خیال مصروف چاره‏سازی در تفریغ آن می‏شود و لذا در روایات بر اشتغال و کار و پرهیز از فراغت تأکید بسیار شده است.

 حضرت امام صادق(ع) در حدیث پردامنه «مفضل» می‏فرماید: «... و همین‏گونه انسان اگر بی‏کار و فارغ باشد، به بیهودگی و سرمستی دچار می‏شود و بر اثر آن به مسایلی مبتلا می‏شود که زیان آن هم بر خود و هم بر نزدیکان او سنگینی خواهد کرد...».(9)

 7- تلاوت قرآن: بی‏شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان می‏برد و زخم‏های پنهان را التیام می‏دهد و همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا می‏برد و بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات را نجات می‏بخشد.

 امیرمؤمنان(ع) می‏فرماید: «قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرض‏ها و دردهای خود مرهم بگذارید زیرا آن داروی شفابخش سینه‏هاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمندترین قصه‏هاست».(10)

 خلاصه این که: راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه به غریزه جنسی نخست ازدواج و نکاح مشروع است و در صورت عدم امکان، کنترل مثبت با شرحی که بیان شد و سپس کنترل منفی با وجود همه زیان‏های آن، ولی هیچ‏گاه به بی‏بند و باری و افسارگسیختگی و آلودگی به گناه رضایت نمی‏دهد و زیان آن را به مراتب خسارت‏بارتر و ویرانگرتر از ضرر کنترل منفی می‏داند.

 بزرگان گفته‏اند: «نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت».

پی­نوشت­ها:

1. نور، آیه 33.

2. وسائل‏الشیعه، ج 14، ص 240.

3. نور، آیه 30 - 31.

4. الاخلاق، سید عبدالله شبر، قم، انتشارات بصیرتی، ص 127.

5. اسراء، آیه 36.

6. مستدرک‏الوسائل، چاپ قدیم، ج 2، ص 459، ابواب یکتسب به، باب 80.

7. وسائل‏الشیعه، چاپ ایران، کتابفروشی اسلامیه، ج 12، ص 236.

8. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531.

9. بحارالانوار، تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ج 3، ص 87.

10. وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 825، ابواب قرائه القرآن، باب 1، ح 7.



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ