سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انتظار 14
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  مجتبی احمدنژاد[27]
 

دوست دارم خوب‏ترین باشم

    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 23
کل بازدید : 348779
کل یادداشتها ها : 64

   موسیقی

نوشته شده در تاریخ 86/11/4 ساعت 7:23 ع توسط مجتبی احمدنژاد


 

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد 

در مورد زیارت عاشورا و فوائدآن.

بحث سند:

شیخ طوسی با سه سند این زیارت شریفه را نقل می‏نماید 1 - عقبه ابن خالد از امام باقرعلیه‏السلام 2 - صفوان بن مهران از امام صادق‏علیه‏السلام از پدرانش از پیامبرعلیه‏السلام و جبرئیل و سرانجام از خدای تعالی 3 - علقمه بن محمد حضرمی از امام باقرعلیه‏السلام. بیشتر رجال  (راویان) این سه سند مورد تأیید علماء علم رجال می‏باشند و لذا سند آن مورد قبول‏ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، شیخ طوسی است و می‏توان گفت این زیارت شریفه از دو یا سه نفر از معصومین نقل شده است.

این زیارت امروزه به زیارت عاشورا شهرت یافته است و خواندن آن در همه اوقات و هر روز دارای فوائد و برکات زیادی است. این زیارت تجدید عهد همه روزه پیروان حسین بن علی‏علیهم‏السلام با مولای خویش است که همراه با تولّی و تبری است و خط فکری زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام و اهل بیت‏علیهم‏السلام ترسیم می‏کند و اعلام همبستگی با موافقان راه حسین‏علیه‏السلام و اعلان جنگ و مبارزه با دشمنان حق است تا عشق در وی به جهاد بیرونی بیانجامد.(1)

فوائد این زیارت به دو دسته فوائد دنیوی و اخروی قابل تقسیم است.

فوائد دنیوی:

بعضی انسان‏های بزرگ در اثر تمسک به این زیارت و با نذر چهل زیارت عاشورا، به حوائج شخصی یا عمومی خود دست یافته‏اند؛ مانند مرحوم آیت الله نجفی قوچانی و مرحوم آیت الله فشارکی (رهما) که می‏توانید با رجوع به‏ کتاب‏های آن‏ها اطلاعات بیشتری کسب نمایید.(2) در احوالات سید رشتی نیز آمده است که هنگام تشرف به خدمت حضرت ولی عصر، ایشان به سه چیز تأکید نمودند: 1 - نماز شب 2 - زیارت جامعه 3 - زیارت عاشورا.

و از دیگر فوائد دنیوی آن، جنبه تربیت، ایجاد حسن حقیقت‏جویئی، شهادت‏طلبی و دشمن ستیزی را می‏توان نام برد.

فوائد اخروی:

در این باب، روایات زیادی از ائمه‏علیهم‏السلام نقل شده که به چند مورد از آن اشاره می‏کنیم:

1 - امام صادق‏علیه‏السلام فرمود: خداوند سوگند یاد کرده که زیارت زائری که این زیارت را تلاوت نماید را بپذیرد و نیازمندیهایش را برآورده سازد و او را از آتش جهنم برهاند و در بهشت برین جای دهد و همچنین حق شفاعت و دستگیری کردن از دیگران را به وی عطا نماید.(3)

2 - امام باقر در ثواب این زیارت فرمودند:

به تحقیق این دعا دعایی است که ملائکه آن را می‏خوانند و خداوند در قبال آن برای تو صد هزار هزار درجه می‏نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین شهید شده باشد... و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین‏علیه‏السلام را از روزی که شهید شده است.(4)

پی نوشت ها:

1.جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص 207.

2.سیاحت شرق، ص 204. الکلام یجرّ الکلام، احمد زنجانی ج 1، ص 54، داستانهای شگفت آیت الله دستغیب، ص 399.

3. مصباح المتهجد.

4. مفاتیح، قبل از زیارت عاشورا.

 








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ