بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 350729
کل یادداشتها ها : 64
دلیل عزاداری در اربعین حسینی
عزاداری در اربعین سالار شهیدان در جهان تشیع به خاطر چند چیز است:
1. برپایی مراسم
سوگواری برای امام حسین (ع) در مناسبتهای مختلف دستور امامان (ع) است. گریستن
بر ابا عبدالله الحسین (ع) ثواب بسیار دارد و در روایات آمده است: فرشتگان، پیامبران،
زمین، آسمان، حیوانات صحرا و دریا هم برای عزای امام حسین (ع) گریستهاند.(1)
عزاداری برای امام حسین (ع) نشانة پیوند قلبی با اهل بیت و سید الشهدا
است. دستور امامان بر گریستن بر امام حسین (ع) بسیار است. حضرت رضا (ع) به
ریّان بن شبیب فرمود: «اگر بر چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی گریه کن، که
او را همچون گوسفند سر بریدند.»(2)
یکی از رموز این همه تأکید بر سوگواری امام حسین (ع) این است که
این کار یک نوع مبارزه با ستمگران بنی امیه و بنی عباس و طاغوتیان است.
در حقیقت برقراری عزای حسینی یک جهاد مقدس و احیای خط ائمه (ع) و تبیین مظلومیت
آنان و اعتراض به ظالمان و حمایت از مظلومان، و انتقال فرهنگ شهادت به نسلهای
آینده است.
2. در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع) جابر بن عبدالله انصاری
و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت و قبر سید الشهداء (ع) شدند، نیز بنا به برخی
نقلها در اربعین، کاروان اسرای اهل بیت (ع) در بازگشت از شام وارد کربلا شدند
و برای شهدای کربلا گریه و عزا داری نمودند بنابر این اولین عزاداری برای سید
الشهدا در اربعین شهادت حضرت صورت گرفت. شیعیان نیز برای شرکت در عزاداری
حضرت زینب و اسرای کربلا و احیای خاطرة غمبار عاشورا و تداوم شور حسینی همه
ساله در اربعین عزاداری میکنند.
3
.
زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین مستحب است و از نشانههای مؤمن شمرده
شده است. امام عسکری (ع) فرمود: «نشانههای مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک
رکعت نماز، زیارت اربیعن، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی به خاک گذاشتن
(در حال سجده)، و بسم الله را (در نماز) بلند گفتن.»(3)
به طور کلی، تاکید و توصیهای که از طرف ائمه (ع) برای عزا داری
امام حسین صورت گرفته، در مورد هیچ امامی صورت نگرفته و با آن که شهادت امام
حسین در یک روز است، اما همان طور که می دانید عزاداری برای او از مدتها قبل
و پس از آن ادامه مییاید. این همه برای رسیدن به هدف و درس هایی است که در عاشورا بوده که هدف تمام امامان
(ع) در آن خلاصه شده است که در قیام امام حسین (ع) روشنتر، آشکارتر، جامعتر
و عمیقتر وجود یافته است.
پی نوشت ها:
1 - سفینه البحار، ج1، ص 97.
2 - بحارالانوار، ج44، ص 286.
3 - جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص 41.