بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 350693
کل یادداشتها ها : 64
برای کنترل شهوت خود راهکارهای عملی زیر را مورد توجه قرار دهید:
1- هفتهای یکی دو روز روزه مستحبی بگیرید.
2- هر روز به منظور تخلیه انرژی جسمانی خود به مقدار زیاد ورزش کنید.
3- اوقات فراغت خود را با انجام کارهای هنری، فنی، و... پرکنید.
4- در خوردن مواد غذایی انرژیزا و محرک مثل، خرما، پیاز، فلفل، تخممرغ و... به حداقل لازم اکتفا کنید.
5- از تماشای رفتارها و برجستگیهای بدن دیگران و صحنههای تحریک کننده جدا خود داری کنید امام صادق(ع) فرمود: «نگاه تیری از تیرهای شیطان است و چه بسا نگاهی اندوههای زیادی در پی داشته باشد».
6- برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامهای منظم و تدوین کنید و هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نکنید زیرا برای آن اوقات شیطان برنامهریزی میکند.
7- با شرکت در مجالس مذهبی، دعا، خواندن نمازهای نافله و نافله شب پیوسته در صدد تقویت نیروی ایمان خود باشید.
طبیعی است برای نجات از این وضعیت لازم است با عزمی راسخ و ارادهای محکم به راهکارهای فوق پای بند باشید که در پرتو عمل به آن نکات و بدون هیچ گونه تنبلی، سستی، اهمالکاری موفقیت خود را تضمین خواهید کرد و گرنه دردی دوا نخواهد شد.
در هر صورت تا قبل از ازدواج شایسته است این غریزه را به طور موقت کنترل نموده و عفت و پاکی و پاکدامنی خود را همچون گذشته حفظ و حراست نمائید.
کنترل این غریزه به دو صورت ممکن است تحقق پذیرد:
1- کنترل منفی: غالبا وقتی سخن از کنترل غریزه جنسی به میان میآید، توجه اشخاص به سمت و سوی نوع منفی آن جلب میشود و آن این است که کسی با وجود تحریکات مختلف و مواجهه با عوامل انگیزش این غریزه، بخواهد با میل تحریک شدهاش مبارزه و مقابله کند و به سوی ارتکاب جرم نرود، چنین کاری گرچه قطعا بهتر از آلایش دامن و عمل به جرم است، ولی پیامدهای سوء و مخرب آن بر کسی پوشیده نیست. این کار هم به غایت دشوار است و هم زیانبار و بدین جهت هرگاه شخصی به کنترل غریزه سفارش میشود با چنین برداشتی از آن و تصور دشواری و زیانباری آن، از پذیرفتن چنین توصیههایی سرباز میزند.
2- کنترل مثبت: غریزه جنسی اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوبترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنهها و کارهایی است که به تحریک این غریزه میانجامد.
این نوع از کنترل، که در حقیقت جنبهی پیشگیری دارد هم راحت است و هم بیزیان و بلکه مفید و راحت است، زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیهای است با سرعت معمولی و قانونی که در مواجهه با خطر، مهار آن زحمت چندانی ندارد بیزیان است، زیرا با این حال کنترل غریزه فشاری بر جسم و روان تحمیل نمیکند تا به آن صدمهای وارد شود و مفید است چون موجب میشود مغز و اعصاب و قوای بدن در حالت عادی به سر برند و تعادل روانی شخص محفوظ بماند وانرژی و سرمایههای جسمی و روحی او بیهوده مصرف نشوند. برخلاف ماشینی که با سرعتی بسیار فراتر از حد شناخته شده و بایسته خود سیر میکند که چه بسا به کلی اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبتهایی به بار آورد و کنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب برای وسیله و صاحب آن به همراه دارد.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «باید کسانی که قدرت و وضعیت مساعد برای ازدواج ندارند عفت پیشه کنند».(1)
با تأمل معلوم میشود که عفت در این آیه کریمه معنایی عام دارد و عفت در همه اعضا و اندام را شامل است و اکنون طرق کنترل مثبت را به اختصار برمیشمریم:
1- پرهیز از فکر و ترسیم صحنههای محرک در ذهن و خیال:
عیسی به اصحاب خود گفت:... موسی به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور میدهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به این که زنا کنید زیرا کسی که خیال زنا کند مانند کسی است که در خانهای نقش و نگار شده دود و آتش به پا کند. چنین کاری گرچه خانه را نمیسوزاند ولی زینت و صفای آن را مکدر کرده و فاسد میکند».(2) 2- دوری از نگاههای مسموم و مناظر تحریکآمیز. قرآن کریم دستور به اغماض و نگهداری چشم از نگاه حرام و هوسآلود داده است. «به مؤمنان بگو دیدشان - را از نامحرمان - فرونشانند و نهانگاههای خود را - از وقوع در حرام - نگه دارند».(3)
جالب این است که در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرک و عفت چشم میدهد و آن گاه به حفاظت از عورت فرمان داده است.
رسول اکرم(ص) میفرمایند: «نگاه هوسآلود - تیری است مسموم از تیرهای شیطان - هر کس آن را به جهت خوف الهی ترک کند، خداوند ایمانی به او میبخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس میکند».(4)
3- گوش ندادن به آوازها و موسیقیهای تحریککننده و مبتذل: در حدیثی از حضرت صادق(ع) آمده است:
«مردی از آن حضرت درباره شنیدن آواز محرک پرسید. حضرت از آن نهی کرده و این آیه را خواندند: «به یقین گوش و چشم و دل هر یک مورد سؤال خواهند بود»(5) و فرمود: گوش از آنچه شنیده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه دیده است مسؤول بوده و بازخواست خواهند شد».(6)
4- اجتناب شدید از نشستهای غفلتزا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریکآمیز.
از حضرت امام باقر(ع) اینگونه روایت شده است: «هر کس به سخن گویندهای گوش فرا دهد او را بندگی کرده است، پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری کند قطعا بندگی شیطان کرده است» (7).
5- اعتدال در خوردن: بیتردید پرخوری و بینظمی در خوردن در ذخیرهسازی و انباشتن موادی که نیازمند تفریغ باشد مؤثر است، ولی در صورت اعتدال و کمخوری سهم ناچیزی از آن صرف تهیه آن مواد میشود.
در حدیثی که قبلاً از پیامبر گرامی(ص) نقل کردیم، آن حضرت پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب میکنند میفرمایند: «هر کس قدرت بر ازدواج ندارد و روزه بگیرد یقینا روزه نیروی غریزه او را تضعیف میکند».(8)
6- اشتغال، ورزش و سرگرمیهای مفید: زیرا با وجود فراغت، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف میرسد و همفکر و خیال مصروف چارهسازی در تفریغ آن میشود و لذا در روایات بر اشتغال و کار و پرهیز از فراغت تأکید بسیار شده است.
حضرت امام صادق(ع) در حدیث پردامنه «مفضل» میفرماید: «... و همینگونه انسان اگر بیکار و فارغ باشد، به بیهودگی و سرمستی دچار میشود و بر اثر آن به مسایلی مبتلا میشود که زیان آن هم بر خود و هم بر نزدیکان او سنگینی خواهد کرد...».(9)
7- تلاوت قرآن: بیشک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان میبرد و زخمهای پنهان را التیام میدهد و همتها را تا آسمانها بالا میبرد و بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات را نجات میبخشد.
امیرمؤمنان(ع) میفرماید: «قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرضها و دردهای خود مرهم بگذارید زیرا آن داروی شفابخش سینههاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمندترین قصههاست».(10)
خلاصه این که: راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه به غریزه جنسی نخست ازدواج و نکاح مشروع است و در صورت عدم امکان، کنترل مثبت با شرحی که بیان شد و سپس کنترل منفی با وجود همه زیانهای آن، ولی هیچگاه به بیبند و باری و افسارگسیختگی و آلودگی به گناه رضایت نمیدهد و زیان آن را به مراتب خسارتبارتر و ویرانگرتر از ضرر کنترل منفی میداند.
بزرگان گفتهاند: «نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت».
پینوشتها:
1. نور، آیه 33.
2. وسائلالشیعه، ج 14، ص 240.
3. نور، آیه 30 - 31.
4. الاخلاق، سید عبدالله شبر، قم، انتشارات بصیرتی، ص 127.
5. اسراء، آیه 36.
6. مستدرکالوسائل، چاپ قدیم، ج 2، ص 459، ابواب یکتسب به، باب 80.
7. وسائلالشیعه، چاپ ایران، کتابفروشی اسلامیه، ج 12، ص 236.
8. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531.
9. بحارالانوار، تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ج 3، ص 87.
10. وسائلالشیعه، ج 4، ص 825، ابواب قرائه القرآن، باب 1، ح 7.